עיצוב דו״ח ארגון לקט לאובדן והצלת המזון בישראל

אודות הדו״ח

הדו"ח הלאומי השנתי לאובדן מזון והצלת מזון מופק זו השנה הרביעית, על ידי לקט ישראל ו-BDO בעיצוב והפקה של סטודיו גליה אינפוגרפיקס. הדו"ח, המתבסס על מודלים כלכליים ומחקר מקיף וחושף את פוטנציאל ההצלה בכל אחד משלבי שרשרת הערך של ייצור המזון. כמידי שנה ממצאי הדו"ח מצביעים על כדאיות גבוהה להצלת מזון, מההיבט הכלכלי, החברתי והסביבתי.
בעיית אובדן הינה עולמית, מדינות רבות אחרות גיבשו חקיקה, תכניות ויעדים לעידוד הצלת מזון והקטנת האובדן. בזכות פעלי לקט ישראל ובזכות הוצאת הדו״ח השנתי, באוקטובר 2018 נחקק החוק לעידוד הצלת עודפי מזון – מרכיב ראשוני חשוב לקראת תוכנית לאומית כוללת להצלת מזון.
בכל שנה יצרנו פרק חדש לדפי הדוח העוסק במגזר מסוים בשוק: חקלאי, מוסדי, קמעונאי ושל הצריכה הביתית.

דוח לקט 2018, האבדן בצריכה הביתית

איך לייצג ויזואלית את משק הבית? דוח שנת 2018 התמקד בנושא הצריכה הביתית, עבורו יצרנו פרק ייעודי. היקף אובדן המזון השנתי במשקי הבית בישראל מתקרב ל-8 מיליארד ₪. כל משק בית בישראל ״זורק לפח״ ממוצע שנתי של 3,200₪. הפרק הציג את שיעורי האבדן ואת הסיבות העיקריות לכך.

לב הפרק הציג כפולה אינפוגרפית של מטבח ביתי טיפוסי ובו פירוט האבדן לפי קטגוריות מזון שונות. הדימוי של המטבח הגדוש כל טוב על כל מדפיו, המקרר וכל שטחי האחסון מייצר הנגשה והזדהות של הקורא עם הנתונים.

שנת 2018 היתה גם השנה בה יצרנו אתר עבור הדוח, בפיתוח, UX ו-UI של סטודיו אורנסו. בשונה משנים קודמות, בהן הדוח הוצג בפורמט של דפוס בלבד, עם האפשרות לכל המעוניין להוריד קובץ pdf לקריאה, השנה ראינו לנכון להתקדם צעד מנוסף ומשמעותי קדימה וליצור אתר עבור התכנים החשובים של הדוח.

מעבר ליתרון הבולט של הנגשה נוחה יותר של הדוח לכל בעל עניין, גם בדסקטופ וגם במובייל, יצירת האתר מאפשרת עריכה ועדכון שוטף וחי של הדוח ללא המגבלות של הדפוס, ואולי החשוב מכל, יצירת נוכחות אינטרנטית של הדוח מאפשרת הפצה רחבה הרבה יותר של נתוניו לקהל הרחב, בישראל ובעולם.

דוח 2017, האבדן במגזר הקמעונאי

כמה מזון הולך לאיבוד בסופרמרקט? הדוח של 2017 התמקד באובדן המזון בשוק הקמעונאות וההפצה.
היקף אובדן המזון השנתי בשוק הקמעונאי הוא של כ-4.6 מיליארד ₪ זהו המגזר עם כמות המזון בר-הצלה הגבוהה ביותר.

עבור נתוני האובדן בשוק הקמעונאות וההפצה יצרנו כפולה המתארת התרחשות יומית בסופרמרקט. עם ציון של האובדנים בכל קטגוריות מזון יחד עם הסיבות העיקריות לכך.

בדומה לדוח 2018, בחרנו להציג התרחשות יום-יומית זו על מנת לייצר הזדהות עם הקורא. כבכל שנה, ההשקה של הדוח התרחשה באירוע מיוחד בכנסת, ב-2017, בהובלת ארגון לקט, צויין היום לעידוד הצלת עודפי מזון בכנסת ישראל.

לטובת יום חשוב זה יצרנו עבור לקט, בנוסף לדוח והתקציר המודפסים, תוצרים נוספים כגון מצגת, כרוזים וסימניות, שמטרתם להעצים את מסרי הקמפיין ולהביא את בעלי ההשפעה לפעול ולקדם את חקיקת החוק לעידוד הצלת עודפי מזון ואת גיבושה של תוכנית לאומית כוללת להצלת מזון.

דוח 2016, האבדן במגזר המוסדי

כמה מזון הולך לאיבוד בבתי מלון, גופים משלתיים, ובמטבחים המוסדיים השונים בישראל? בפרק המתמקד בנושא, יצרנו כפולה המציגה את האובדן השנתי בקטגוריות השונות של הגופים הממסדים בארץ, בתי מלון, צה״ל, מסעדות וכו.

בחרנו להציג את הנתונים על ידי משאית איסוף של לקט העוברת בין המוסדות השונים ואוספת אליה את המזון בר ההצלה – 70 טונות של מזון בשנה, היקף העומד על כ-1.2 מיליארד ₪. אולמות האירועים והמסעדות הם עם שיעורי האובדן הגבוהים ביותר בסקטור.

דוח 2015, הדוח הראשון של לקט ישראל

בינואר 2016 פורסם הדוח הראשון של לקט ישראל לאובדן והצלת מזון בישראל. בפרספקטיבה של 5 שנים לאחר יום זה, הצעד המבורך של חשיפת הדוח הוכח כחיוני לקידום הנושא.

ממצב שבו נושא אובדן המזון לא זכה להתיחסות כלל מהכנסת ומבעלי השפעה, לקט ישראל ו-BDO הצליחו לחולל שינוי עצום אשר נמשך עד היום ורק צובר תעופה.

זהו עונג וכבוד לקחת חלק בפרויקט כל כך חשוב, להחשף לנתונים המבהילים אך גם לנתונים שנוטעים תקווה לימים טובים יותר, להיות עדים ליוזמה הנפלאה הזו, להתפתחויות, החידושים והתחזיות שהיא מביאה עימה.